Interview met DJ-collectief Black Dynamite SoundSystem

Met hun aanstekelijke enthousiasme en bovenal hun DJ-skills, is dit trio zeker iets om in de gaten te houden de komende jaren.

interviewbdss



Black Dynamite SoundSystem is een Gronings DJ-collectief bestaande uit Daan Oosting, Jasper Tjoonk en Emil Srush. Ongebonden aan een specifiek genre, passeren dampende disco, jazz, blues en bossa nova via hiphop, house en italo tot aan latin en soul de revue, als het maar funky, groovy en met name alles wat dansbaar is. Ze hebben voor een dergelijk jong collectief al een imponerend scala aan coole plekken versleten: Eurosonic, Vera, Simplon, Ekko, de Gym, Subsonic en EMG Faktors.

Slide 50

Foto: PIT Groningen

BDS, tof dat we jullie mogen interviewen! Een nogal voor de hand liggende doch dringende vraag: hoe is het allemaal begonnen?
Als we diep in het verleden graven, gaat Daan het verst terug in de tijd. Zijn DJ carrière heeft zijn oorsprong in de Shadrak in Groningen vergezeld door een Traktor X1 en een laptop. Gebruikmakend van CD’s, en al het technische gezeur wat daarbij kwam kijken ontstond daar zijn liefde voor vinyl. Daarna komen we Emil tegen. Als DJ in de Subsonic (ook in Groningen) trakteerde hij het publiek op house en techno die te weinig of op een verkeerde manier gedraaid werd (aldus Emil zelf). En dan Jasper, altijd al groot muziekliefhebber. Tot voorkort fungeerde hij meer als bezoeker dan als DJ; een type dat er altijd was. Jasper: “Daan draaide en ik stond ernaast en dronk bier”. Als ze een van de vele huisfeestjes bezochten, dook dit trio meteen al op de muziek. “Onze vriendenkring was altijd al vrij dominant als het om de muziek regelen ging. Je moest echt even je plekje claimen anders werd je overlopen”. Na verloop van tijd ontstond het idee om hun krachten te bundelen. Terug van een avond in de kroeg en met rammelende magen op de bank bekeken ze de film ‘Black Dynamite’. Een film over een Afro-Amerikaanse actieheld uit de jaren 70. Toen ze op het idee kwamen om spareribs te bestellen, kwamen ze op het nog betere idee om hun gebundelde krachten een naam te geven en voortaan als DJ-collectief door het leven te gaan. 14 september 2014, behalve de geboortedag van Amy Winehouse, Ivan Pavlov en NAS, vooral die van Black Dynamite SoundSystem.

Op de websites van grote organisaties en bedrijven staat altijd netjes naast visie en strategie ook de missie. Wat is jullie missie?
“Mensen blij maken via onze liefde voor muziek. We hebben ervoor gezorgd dat we kunnen draaien wat we willen. Zo geven we je de muzikale opvoeding die je ouders je niet hebben gegeven. Plezier is onze drijfveer en dit stralen we uit. Bij ons is het altijd feest en dansen. We creëren good vibes en wekken nieuwsgierigheid.”

Jullie draaien uitsluitend vinyl. Wat is hier de motivatie achter in een wereld die steeds “digitaler” wordt?
“Je bent bewuster bezig met de muziek. Het geeft je meer gevoel , meer beleving. Als je analoge muziek draait ben je actiever op zoek naar muziek, zowel online als offline. Zo wordt het persoonlijker. Tweedehands winkeltjes afstruinen om een vette plaat op de kop te tikken. Of in de platenzaak op zoek. Daar kosten platen trouwens veel geld, dus je kiest hem heel bewust, een wereld van verschil met een mp3tje wat je even snel downloadt. Op deze manier ken je de platen in je collectie veel beter en heb je er ook echt een band mee.” Daan: “Terug naar de essentie”.

Hoe belangrijk is een headphone voor een DJ?
“Voor een DJ is een goede headphone cruciaal. Zonder koptelefoon kun je niet draaien, ook al is de geluidsinstallatie nog zo goed. Om te kunnen beatmatchen moet je een hoofdtelefoon hebben met een goede geluidskwaliteit en een eerlijke weergave van het geluid.” Jasper: “Geen Beats waar de bas ontzettend opgeblazen wordt. Verder geldt: hoe groter het frequentiebereik, hoe beter.”

Wat voor headphone hebben jullie?
Daan: Pioneer HDJ-2000 (zie foto hieronder)
Emil: Sennheiser HD 205-II
Jasper: Sennheiser HD 25-1-II Basic Edition

Slide 51

Waar moet een DJ absoluut op letten bij de aanschaf van een koptelefoon?
“We willen allereerst voorop stellen dat er niet één headphone beter dan alle andere is. Dit ligt echt aan hoe je hem gebruikt en welk genre je het meest draait. We kunnen ons voorstellen dat een DJ die voornamelijk house draait wat meer bas wil. Dan, ingaand op de vraag, zijn er veel aspecten die belangrijk zijn. Allereerst duurzaamheid. Duurzaamheid is heel belangrijk; je wilt een sterke en stevige koptelefoon. Als DJ ben je onderweg van plek naar plek. Dus je laat hem vallen, iemand gooit er drank overheen of hij zit in je tas, allemaal dingen die je gaan gebeuren en waar hij tegen moet kunnen. Draagcomfort is ook heel belangrijk, want je wilt hem drie uur kunnen dragen zonder dat je er last van krijgt. Niet te strak, niet te benauwd. Daan: “Die van mij heeft ook memory foam, dat zit echt onwijs lekker.” “Verder moet hij goed afsluiten. Als je tijdens het draaien even volledig wilt focussen, moet je niet het geluid uit de zaal door de muziek uit je koptelefoon horen. Echter wil je dit soms ook juist wél. Daarom is het handig als de oorschelpen draaibaar zijn, zo hoor je met één oor jouw muziek en met één oor geluid van het publiek. Het is ook belangrijk dat de kabel vervangbaar is. Je hebt als DJ niets aan een headphone waarbij dit niet kan, één kabelbreuk en je moet een nieuwe kopen.” Jasper: “Eigenlijk moeten alle onderdelen los te bestellen zijn. Je hebt zo’n headphone namelijk het liefst zo lang mogelijk”. “Ook is het handig als je jack verguld is en schroefdraad heeft.” Daan: “Ik vind het ook belangrijk dat een jack verguld is en dat er schroefdraad opzit”. Emil vult hem aan: “Een kruldraad is trouwens ook handig, als je dan een nieuwe plaat uitzoekt trek je niet al je apparatuur mee. En als je wel dichtbij je draaitafel staat dan krult hij weer in, dan heb je niet zo’n lang draad hangen”.

Als we jullie live willen zien, waar en wanneer kan dat?
Jasper: “We draaien elke eerste zaterdag van de maand samen met Pushin Wood SoundSystem in de Vera in Groningen. Dit feestje heet Loft en de entree is gratis.”

Er zijn verschillende podia, festivals en andere uitgaansgelegenheden die de eer hebben gehad de naam Black Dynamite SoundSystem op de line-up te plaatsen, maar welke gig vonden jullie nou het meest legendarisch?
“Voordat we Loft hadden, draaiden we zo nu en dan in de Vera. De laatste keer Black Dynamite SoundSystem hier was het meest memorabel. Het was 25 augustus 2014, de afsluitende nacht van Noorderzon (muziek- en theaterfestival). We hadden de grote zaal van Vera voor ons alleen en hadden ’s middags geflyerd tijdens Noorderzon. Die avond werd het toen wel heel druk. Er stonden 300 man, speciaal voor ons.” Daan: “We hadden de mensen blijkbaar zo enthousiast gemaakt. Voorheen kwamen er altijd vrienden van ons en de vrienden daarvan. Nu waren het mensen die we niet kenden maar die ons wel kenden. Dit was naderhand de kick-off om er echt serieus mee te beginnen.”

Waar zou je deze zomer het liefst draaien?
“Op een festival. Onze droom is te draaien op een zomers festival ergens in het buitenland.”

Waar zien jullie BDSS over vijf jaar?
“We willen dan in ieder geval geen omkijken meer hebben naar boekingen. We willen van plek naar plek gaan om te draaien, een lekker drukke agenda hebben. Nederland, Europa of daarbuiten, zolang we maar veel en vaak ons ding kunnen doen.” Emil: “Of een stage hosten op bijvoorbeeld Noorderzon of Lowlands. Dat we zelf draaien, maar ook andere artiesten uitnodigen. Maar ook het artwork doen, het eten en drinken en de rest wat erbij komt kijken.” Daan: “En we hopen tegen die tijd een logo en een website te hebben!”

Slide 52

Ongetwijfeld zijn jullie sinds oprichting anderhalf jaar geleden tegen bepaalde dingen aangelopen. Wat is het gouden advies voor de beginnende DJ’s, producers en andere artiesten onder ons?
“Er zijn tegenwoordig meer DJ’s dan fietsen in Nederland. Dus het is heel belangrijk dat je je eigen sound creëert. Draai muziek waar je je goed bij voelt en helemaal achter staat. Draai geen bepaalde plaat omdat de mensen dat van je verwachten, maar behoud je identiteit. Copycats werken in het begin heel even maar later niet meer. Raak geïnspireerd en kijk verder dan je eigen genre. Er is een oneindige put van muziek. Vind je een plaat leuk, beluister het hele album, maar ook andere artiesten van het label. Goed kunnen beatmatchen is cool maar plaatkeuze en de timing hiervan is het allerbelangrijkste. Dit zorgt voor emotie en beleving. Daarom: draai zoveel mogelijk. Doe dit voor vrienden, op huisfeestjes, verjaardagen maar ook op crapfeestjes.” Daan: “Als je ergens mag openen, steel dan niet de show. Toon altijd respect voor andere DJ’s en wees eerlijk en oprecht. Openen kan heel moeilijk zijn, nog lang niet iedereen is er en het feest is nog niet losgebarsten. Maar toch, hier leer je het meeste van.” Ken je apparatuur. Met z’n drieën in koor: “Wat is geluid?!”. “Verdiep je in de techniek. Als er iets fout gaat of niet lekker loopt moet je dit immers kunnen oplossen. Maak je het geluid eigen en weet hoe het hoort te klinken. Maak een setje en luister die terug. Als je deze met een ‘vers oor’ op een andere dag en een ander moment luistert kom je misschien wel achter dingen die je eerst nog niet hoorde. Gebruik dit, klinkt iets niet goed breng verandering aan maar bedenk ook juist voor jezelf wat wel goed was. Fun versus fame. Doe het niet om te kunnen zeggen dat je DJ bent maar omdat je het graag wilt zijn. Het gaat namelijk niet om jou, maar om de muziek.“